انجمن علمی گروه مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
درباره وبلاگ


«بسم الله الرحمن الرحيم؛ الحمد للـه رب العالمين والسلام والصلوه علي سيدنا ونبينا محمد وآله الطاهرين وصحبه المنتجبين؛ اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه والنصر واجعلنا من خير انصاره واعوانه والمستشهدين بين يديه.» با عرض سلام؛ اعضای انجمن علمی مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات (تکثیر و پرورش آبزیان) دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ورود شما را به وبلاگ این انجمن خوش آمد می گویند.
آخرین مطالب

بیماریهای شایع ماهیان آکواریم و روش درمان آنها

1- دم خوره و گندیدگی باله ها
2- کلومناریس
3- امراض باکتریزای آبششی
4- آب آوردگی شکم
5- تیرگی پوست و باله ها
6- بیماری سفیدک
7- قارچ پوست و دهان
8- عفونت دهان
9- سفید و شل شدن مدفوع
10- عفونت آبششها
11- بیماری سفید شدن تخمها

به طور کلی رفتار و وضع ظاهری ماهی بیمار از ماهی های سالم متمایز است.بنابراین به آسانی می توان در یک آکواریوم بین تعدادی ماهی یک یا چند ماهی بیمار را شناسایی نمود.عوامل ظاهری عمده ای که در تشخیص و شناسایی ماهی بیمار موثر هستند عبارتند از:


۱-بیحال شدن ماهی

۲-فرار نکردن در اثر تحریک یا ترساندن

۳-شنای غیرطبیعی

۴-جدا شدن از سایر ماهی ها و کناره گیری کردن از آن ها

۵-مالیدن بدن به دیواره ها یا کف

۶-ماندن در سطح آب

۷-باز نگه داشتن دهان

۸-سریع شدن تنفس و افزایش تعداد آن در دقیقه

۹-پریدن از آب

۱۰-کمرنگ شدن سطح بدن

۱۱-خونریزی جلدی

۱۲-سخت شدن یا پاره شدن باله ها

۱۳-تا خوردن باله ها

۱۴-ظهور لکه های سفید یا قرمز بر روی بدن

۱۵-پیدا شدن لکه های ابر مانند بر روی بدن

۱۶-امساک یا غیر طبیعی بودن تغذیه

هر ماهی بیمار ممکن است یک یا چند عامل از عوامل فوقالذکر را نشان دهد.در هر صورت بلا فاصله بعد از ظهور علایم بیماری باید در اسرع وقت نسبت به شناسایی و کنترل عامل بیماریزا اقدام نمود.در غیر این صورت ممکن است ماهی ها در وضعی قرار گیرند که کنترل یا مداوای آن ها امکان پذیر نباشد.

ماهی دم شمشیری

نام خانواده: شیربت زنده زای دندان دار
نام ماهیان : دم شمشیری (رنگهای مختلف)
طول حداکثر: 13 سانتی متر
سطح شنا: تمام سطوح آب
مکانهای جاگیری :میان تخته سنگهاو گیاهان آبزی
نور مناسب: روشن ، بدون تابش مستقیم آفتاب
همزیستی: سازگار با تمام ماهیان آکواریومی
تغذیه: غذای خشک
خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما 25درجه سانتی گراد - سختی آب 14 درجه - Ph= 7.3

تولید مثل شون همانند مولی هاست!
رفتار و نوع تولید مثل : زنده زا،این ماهی زیبااز محبوبترین ماهیان اکواریومی است. زائده شمشیر مانند ماهی نر را از ماده ها جدا میکند. حرکات زیبا و مهربانی این ماهی باعث شده است، توجه اکثر آکواریوم دارها به آن جلب شود. این ماهی به سرد شدن آب حساس است. این ماهیها بخاطر پره کشیده زیرین باله دمی شان که فقط در جنس نر دیده می شود، به این نام شهرت یافته اند.
دم شمشیری ها را می توان براحتی در آکواریوم نگهداری کرد.
این گونه ماهی برای نخستین بار در آمریکای جنوبی یافت شد

 

تصوير
دستورالعمل صدور مجوز تكثير وپرورش ماهيان زينتي



ماهيان زينتي غالباً درمناطق گرمسيري زندگي مي كنند و صرفاً متعلق به كشور ايران نمي باشد. استفاده از نام ماهيان زينتي در ايران كاملا عموميت داشته ودر مجوزهاي صادره , تكثير وپرورش ماهيان زينتي قيد مي گردد. اين دستورالعمل جهت صدور پروانه بطور هماهنگ در كشور است.

 

 

ادامه مطلب......



ادامه مطلب ...

تولید مثل مارماهی

 

مورفولوژی :

 



مار ماهی دارای پوستی لزج و ضخیم است.و فلسهای ریز آن در زیر پوست قرار دارند.باله پشت دارای 245-275 شعاع نرم و باله مخرجی دارای 205-235 شعاع نرم است.بدن باریک و استوانه ای شکل است و منافذ آبششی شکاف مانند.یک جفت باله سینه ای دارد.فاقد باله لگنی است.فاقد خار در باله های پشتی و مخرجی است.تعداد مهره ها 110-120 عدد است.فک پایینی...........................................



ادامه مطلب ...

مولی  Molly:

نام خانواده : مولی
نام ماهیان : مولی(رنگهای مختلف)
طول حداکثر: 10 سانتی متر سطح شنا: تمام سطوح آب
مکانهای جاگیری :میان تخته سنگهاو گیاهان آبزی
نور مناسب: روشن ، بدون تابش مستقیم آفتاب
همزیستی: سازگار با تمام ماهیان آکواریومی
تغذیه: غذای خشک
خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما 26درجه سانتی گراد /سختی آب 20 درجه/پی هاش=7/5
دشواری نگهداری: گروه 2: ماهیان زرنگ و راحت که از نظر تغذیه به مراقبت بیشتری نیاز دارند اما در زمینه ویژگیهای آب نیاز مخصوصی ندارند.
رفتار و نوع تولید مثل : زنده زا، ماهی زیبا، صلح جو و کم توقع بوده و اکواریوم های روشن با تراکم گیاهان آبزی را دوست دارند. ماهی نر کوچکتر و دارای آلت تناسلی است.

یک کپور دنداندار زنده زا است.بیرون آمدن لاروها از تخمهای بارور شده و رشدشان در درون بدن ماده صورت می گیرد.چندین نوع از این ماهی مشهور تماماً سیاه شامل یک فرم دم بربطی تکثیر شده است.

گونه ای آسان برای نگهداری و تکثیر است    

 

 

فواید مصرف ماهی:

ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است كه این اسید چرب می‌تواند كلسترول و تری گلیسیرید خون و فشار خون را كاهش دهد و امكان چسبندگی پلاكت‌ها را كم كند . ماهی همچنین غنی از پروتئین و ویتامین‌های گروه B بوده و فقیر از چربی اشباع( چربی مضر ) می‌باشد ، خوردن ماهی 3_2 بار در هفته به عنوان بخشی از یك برنامه غذایی سالم ، می‌تواند خطر بروز بیماری قلبی را به نصف رساند .

امروزه كپسولهایی به بازار آمده كه حاوی روغن ماهی ( امگا _ 3) می‌باشد كه برای از بین‌بردن التهابات ‌مفاصل ‌مخصوصاً از دهه 4 زندگی به بعد ، بسیار مورد نیاز می‌باشد و در صورت عدم مصرف ماهی ، می‌توان از این كپسول‌ها ، نیز استفاده كرد .

    

 

 

بز ماهی mullidae

مهمترین اختصاص بز ماهی ها، یک جفت زائده ی حسی سبیلک مانند است که در زیر چانه ی آن ها وجود دارد.از آن جا که این سبیلک ها شباهت زیادی به ریش بز دارند، اسم معمولی آن ها بز ماهی انتخاب گردیده است.این زائده ها بسیار حساس هستند و دارای سلول های حسی می باشند.بز ماهی ها نیز مثل گربه ماهی های آب شیرین از این زائده ها برای جستجوی غذا استفاده می نمایند.این ماهی ها دارای دو باله ی پشتی جدا از هم هستند.

در هاوایی و برخی نقاط دنیا این ماهی ها مصرف غذایی دارند، بنابراین صید آن ها با توجه به ضوابط قانونی انجام می گیرد.

از بز ماهی های کوچک برای نگهداری در آکواریوم استفاده می شود.برخی از انواع این خانواده عبارتند از بز ماهی زرد، بز ماهی خال سیاه، موآنو، بز ماهی دم بند بند و بز ماهی نوار طلائی.

           

عنوان دروس ارائه شده ترم بهار سال 91-90 گروه مهندسی منابع طبیعی (شیلات) برای ورودی های سال 1388

 

ادامه مطلب



ادامه مطلب ...

اسبک دریایی :

اسبک دریایی نوعی ماهی است که در دریاهای گرم زندگی می‏کند. از آنجا که اسب‏های دریایی به طور عمودی شنا می‏کنند و بدن آنها پوششی استخوانی دارد، شباهتی به ماهی‏ها ندارند و چون سر این ماهی‏ها شبیه به سر اسب است، به آنها اسبک دریایی گفته‏‏اند.

 

-اسبک دریایی وقت خود را در میان جلبک‏های دریایی می‏گذراند. جانور برای نگه داشتن خود، دمش را به دور جلبکی حلقه می‏کند و مدت‏ها به همان حال می‏ماند. اسبک‏ های دریایی از میگوهای کوچک و پلانکتون‏هایی که همراه جریان آب وارد دهان آنها می‏شود، تغذیه می‏کنند.

 

 

-   اسبک دریایی ماده تخم‏های خود را درون کیسه‏‏ای که روی شکم اسبک دریایی نر قرار دارد، می‏گذارد. بعد از 5 هفته، بیش از 200 نوزاداسب دریایی از تخم و از بدن نوع نر بیرون می‏آیند. شکل این نوزادان کاملاً شبیه پدر و مادر است.

- اژدهای دریا، نوعی اسبک دریایی است که در نوار ساحلی استرالیا یافت می‏شود. طول اژدهای دریا به 5/1 متر می‏رسد. جانور به کمک بخش‏های برگ‏مانندی که در سراسر بدنش رشد کرده‏اند، خود را استتار می‏کند.

ایران از میگو باتری زیستی ساخت

 

پژوهشگران کشورمان موفق به تولید باتریهای زیستی شدند که این باتری با استفاده از نوعی بیوپلیمر که از میگوی آرتیمیا گرفته می شود تولید شده قابلیت شارژبا آب قند و بازیافت در خاک گلدان را دارد

مریم صابری یکی از محققان این پروژه در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه ماده اصلی این باتری نوعی بیوپلیمر به نام "کیتوسان" است، گفت: بهترین نوع این بیوپلیمر از میگوی "آرتمیا" در دریاچه ارومیه به دست می آید که برخلاف محققان داخلی  گروههای تحقیقاتی خارجی بر روی آن تحقیقات زیادی انجام داده اند. در این پژوهش با تحقیقاتی که بر روی این نوع میگو انجام شد موفق به تولید این بیوپلیمر شدیم.

 وی با بیان اینکه در این باتریها از نانوتیوب کربنی برای افزایش رسانایی باتری استفاده شد، اظهار داشت: الکترولیت این باتری از بیوپلیمر "کیتوسان" و "مش" کلکتور آن نیز از استیل ضد................

                                          ادامه مطلب...................



ادامه مطلب ...

گیاهان آبزی

 

 

 فهرست :

 

 فصل اول :  مقدمه

فصل دوم :  مقدمه ای بر لیمنولوژی و ارتباط آن با ارگانیسم ها و گیاهان آبزی

فصل سوم : سطوح مطالعه و اکولوژی گیاهان آبزی

فصل چهارم : سازشهای گیاهان آبزی با محیط آب

فصل پنجم : آلودگی آبها و اثرات متقابل آنها و گیاهان آبزی

فصل ششم :  مدیریت گیاهان آبزی

فصل هفتم : ارتباط متقابل گیاهان آبزی و سایر ارگانیسمها

فصل هشتم : منابع علمی وآشنایی با مهمترین گونه های گیاهان آبزی ایران

فصل نهم : گذری بر مقالات و منابع مرتبط 

 

                 ادامه مطلب....................

 



ادامه مطلب ...

کالبد شناسی آبزیان

۱- پوست

پوست آزاد ماهیان برای جلوگیری از نفوذ آب به بدن ماهی وایجاد صفحه زرهی به نام فلس است، زمانی که ماهی تحت استرس قرار می گیرد از اپیدرم موکوس ترشح می شود که از بروز عفونت جلو گیری می کند وباعث سهولت بیشتروصرف انرژی کمتر در شنا می باشد. گاهی عفونت های انگلی باعث ترشح موکوس غلیظ می شود که باعث تیرگی پوست می شود.

فلسها، صفحاتی بیضی شکل از جنس استخوان هستند ودرزیر اپیدرم قرار دارند ودر زمان بچه ماهی نورس تولید می شوند. وقتی ماهیان به دلیل ابتلا به بیماری سست وضعیف ........................

 

 

                                      ادامه مطلب..........................



ادامه مطلب ...

ضرایب مواد امتحانی رشته مهندسی منابع طبیعی (مجموعه ی شیلات) در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 91دانشگاه آزاد اسلامی

 

 

ادامه مطلب...



ادامه مطلب ...

 الگو:نام انگلیسی Caspian vimba, Southern white-eye vimba با نام علمی:(Vimba vimba persa (Pallas,1817 گونه‌ای ماهی از خانواده کپورماهیان است که در دریای خزر یافت می‌شود.

حداکثر طول و وزن در آن به ترتیب ۳۰ سانتی‌متر و ۳۶۰ گرم است (میانگین ۱۶٫۵ سانتی‌متر و ۶۰ گرم). بدن این ماهی دراز و..........................

 

 

                                      ادامه مطلب........



ادامه مطلب ...

طول بدن کوسه ها بسیار متغیر است و از اندازه ی یک کف دست تا ۱۸متر میرسد.کوچکترین کوسه در سن بلوغ ۷اینچ(۱۸ سانتیمتر )طول دارد(the Spined Pygmy shark) و بزرگترین کوسه کوسه والی است که تا۱۸ متر نیز میرسد.در کل بیشتر کوسه ها طولی برابر طول بدن یک فرد عادی دارند و تقریبا نیمی از ۳۶۸ گونه کوسه ها کمتر از ۱ متر طول دارند.

کوسه ها معمولا به انسان ها حمله نمیکنند.حمله ی کوسه به انسان تنها در۲۵گونه از کوسه ها دیده شده است

تعداد افرادی که بوسیله گاز گرفتن کوسه ها میمیرند از تعداد افرادی که بوسیله نیش زنبور یا برخورد ساعقه میمیرند کمتر است

برخی بر این باورند که اکثر حملات کوسه ها به انسانها به علت شباهت انسان به لاکپشت های دریایی مخصوصا در موقع شنا و موج سواری است و کوسه ها به اشتباه به انسان ها حمله میکنند.

دانشمندان نشان دادند که کوسه موجود باهوشی است و قدرت یاد گیری آن میتواند با موش و یا پرندگان برابری کند.

غده تیروئید در بسیاری از ماهیان استخوانی حقیقی ، مشابه مهره داران نیست وفولیکولی های ترشحی آن به صورت منفرد یا دسته ای در داخل بافتی همبند در اطراف شاخه های شریان آوران آبششی پراکنده هستند وبه شکل یک اندام کامل نیست . در ماهی کپور ، ماهی حوض ، تعدادی از فولیکول های غده تیروئید در قلب ، راس کلیه ، کلیه ، طحال ودر اطراف بعضی رگ های خونی مشاهده می شود .

در ماهیان غضروفی وتعداد کمی از ماهیان استخوانی حقیقی نظیر ماهی تون ، هوور مسقطی وطوطی ماهی ، غده تیروئید از یک یا چند توده متراکم بافتی تشکیل شده است .

هورمون تزشح شده از غده تیروئید شامل دو نوع مولکول است :

1-   تترایدوتیرونین (تیروکسین ، T4 )

2-   تری یدوتیرونین(T3)  

در ماهیان استخوانی حقیقی ، معمولا سطحT4  در پلاسمای خون بالاتراز T3می باشد .  T4در بافت های هدف به T3 تبدیل شده واعمال نقش می کند . اثرات T3چندین برابر  T4می باشد .

هورمون تیروئید در متابولیسم بدن ، دگردیسی لاروبرخی ماهیان ، تنظیم اسمزی و نقره ای فام شدن سطح بدن آزاد ماهیان ( در تبدیل بچه آزاد ماهیان از مرحلهParr به  Smoltدر فصل بهار) موثر است .

قابل توجه اعضای اصلی انجمن علمی گروه مهندسی منابع طبیعی (شیلات):

جلسات هفتگی این انجمن چهار شنبه ها راس ساعت 2 بعد از ظهر در اتاق گروه شیلات تشکیل می گردد.

حضور همه ی اعضای اصلی در این جلسات الزامی است.

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته ی شیلات

زبان انگلیسی تخصصی :
این بخش از آزمون کارشناسی ارشد معمولا منبع مشخصی ندارد و در سالهای گذشته حتی کمتر در مورد شیلات و واژگان اختصاصی آن بود اما از سال ۱۳۸۴ به بعد جنبه شیلاتی آن شدت گرفته است . معمولا جزوه کسانی که در دانشگاه آزاد تهران درس زبان تخصصی را تدریس می کنند طراح زبان .............................



ادامه مطلب ...

فیتوپلانگتونها :

گیاهان موجود در دریا

 طبق بررسی های انجام شده منطقه وسیعی از آب اقیانوسها و خلیجها هستند.درسطحهای آنها ماهی های بیشمار است اما در قسمتهای زیر حیوانات میکروسکوپی ریزی هستند و انبوه گیاهان که به آنها پلانگتون می گویند .

یک کلمه ای است که از..............................



ادامه مطلب ...

 سوف نقره ای 

    سوف نقره ای یک ماهی استرالیایی است که محل زندگی آن آب شیرین در سیستم آب رودخانه ای است.آنهادارای دهان کوتاه ودم بلند هستند ومتاسفانه سوف نقره ای در محیط وحشی هستند وبه دنبال آ ن آنهاازهم استفاده می کنند.  یکی از مسئله های اصلی این است که انها بیشتر در پشت سدها سرریزها وروی رودهای اصلی هستتند.از جمله آنهااحتیاج به آب گرم وشرایط سیل وکوچ به رودخانه را دارند.تخم ریزی در قسمت نزدیک رودخانه وپرورش آنها هم نیز در همین مکان صورت می گیرد. فصل تخم ریزی در تابستان اتفاق می افتد وآنها  به جریان برای تخم ریزی وکوچ کردن نیاز دارند.وماده های پرکاربه ازای هر کیلوماهی 150000 تخم در آن وجود داردومشکل آن است که تخم ها به طور منفی شناورهستند وبه بستر می چسبند وساکن می شوند.این خوب است که آنها با جریان قوی حرکت کنند واین باعث می شود که تخم ها توسعه یابند .وآن بهتر ............................



ادامه مطلب ...

آزمایشات دو نوع آب از نظر آلودگی

 

 

مقدمه:

ما قصد داریم دو نوع آب را از یک سرچشمه ی مشابه مورد بررسی قرار دهیم، این تحقیق برای بررسی و جستجوی آلودگی است که ممکن است در آن حضور داشته باشد. این دو آب باید حتماً از یک منبع باشند برای اینکه مطمئن شویمآنها از بارندگی های یکسانی هستند. اگر این موضوع را رعایت نکنیم ممکن است نتایج ما را تحت تأثیر خود قرار دهد. مثلاً ممکن است در داخل یکی از این نمونه ها مقدار باران  اسیدی باشد و این باعث می شود تا نتایج درست و برابر نباشند. بنابراین با استفاده از منابع مشابه نتایج بدست آمده تا حد امکان از صحت و روشی بیشتری نسبت به حالتی که از دو منبع متفاوت باشند برخوردار است.

رودخانه ی ( دوان بانک) یکی از شاخه های رود ترنت است و در داخل یکی از پارک های ملی پیدا شده است، جایی که عموم اجازه .....................................



ادامه مطلب ...

انجمن علمی گروه مهندسی منابع طبیعی (شیلات) برگزار می کند:

کارگاه یک روزه ی تئوری و عملی آشنایی با پرورش میگوی آب شیرین (روزنبرگی) توسط انجمن علمی گروه مهندسی منابع طبیعی شیلات برگزار می گردد...........

 

برای شرکت کنندگان در بازدید گواهی معتبر از دانشگاه آزاد اسلامی صادر میگردد.

ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
یک شنبه 18 آبان 1390برچسب:, :: 1:1 :: نويسنده : محمدصالح تمسکی

اطلاعیه

قابل توجه دانشجویان محترم رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات

انجمن علمی گروه مهندسی منابع طبیعی (شیلات) بدینوسیله به اطلاع می رساند تاریخ ۳۰/۸/۱۳۹۰ آخرین مهلت ثبت نام برای عضویت افتخاری در انجمن علمی می باشد. لذا از دانشجویان علاقه مند به عضویت در این انجمن تقاضا می گردد هر چه سریعتر جهت ثبت نام و تحویل مدارک به دفتر گروه شیلات مراجعه نمایند.

جمعه 13 آبان 1390برچسب:, :: 15:37 :: نويسنده : محمدصالح تمسکی

انجمن علمی گروه مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات برگزار می کند:

یک دوره ی آموزشی یک روزه ی بررسی و تعین رژیم غذایی آبزیان توسط انجمن علمی گروه مهندسی  منابع طبیعی (شیلات) و تحت آموزش دکتر نوروزی برگزار می گردد.

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر به ادامه ی مطلب مراجعه نمایید....



ادامه مطلب ...
دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 1:26 :: نويسنده : محمدصالح تمسکی

 انجمن علمی گروه مهندسی منابع طبیعی (شیلات) برگزار می کند:

یک دوره ی آموزشی یک روزه آشنایی با تکثیر و پرورش ماهیان زینتی توسط انجمن علمی گروه مهندسی منابع طبیعی (شیلات) و با همکاری اداره ی کل شیلات استان کرمانشاه برگزار می گردد.

با ارائه ی مدرک معتبر از اداره ی شیلات استان کرمانشاه 

 

ادامه مطلب..........



ادامه مطلب ...

فاطمه خدادادیان 

6 آبان 1390 23:22
 
آخرين نفسهاي ماهيان خاوياري درياي خزر+عکس

صید ماهیان خاویاری از دریای خزر 5 سال ممنوع شد :



وزیر خارجه روسیه گفت سران 5 کشور حاشیه دریای خزر توافق کردند طرح ممنوعیت صید ماهیان خاویار در این دریا را به مدت 5 سال اجرا کنند .

به نقل از فرانس پرس سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرد با توجه به کاهش ...............................



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 8 آبان 1390برچسب:, :: 23:56 :: نويسنده : محمدصالح تمسکی

 

انجمن علمی مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات

       

 

     از دانشجویان علاقه مند به شرکت در فعالیت های علمی ثبت نام می نماید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

جهت کسب اطلات بیشتر روی ادامه مطلب کلیک کنید



ادامه مطلب ...

فاطمه خدادادیان

6 آبان 1390 23:29
 
آنچه بايد درمورد امگا3 بدانيم:

شايدباشنيدن نام امگا3 اولين چيزي كه درذهن ، تداعي مي شودكپسول هاي زردرنگ روغن ماهي باشدكه امروزه بانام هاي تجاري مختلف دربازاروجود دارد اما آنچه مسلم است دانستن خواص اين اسيدچرب باارزش براي ماخالي ازلطف نيست.

امگا3 وامگا6 ازجمله اسيدهاي چرب ضروري بدن است اين اسيدها ازجمله اسيدهاي چربي .....................



ادامه مطلب ...
پيوندها
  • شیلاتی های دریا دل
  • شیلات
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انجمن علمی شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و آدرس anjomaneshilat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 67
بازدید دیروز : 15
بازدید هفته : 83
بازدید ماه : 82
بازدید کل : 266209
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

<-PollName->

<-PollItems->

.


IranSkin go Up

.

نیت کنید و اشاره فرمایید